Вікові особливості школярів.
Життєві кризи в шкільному віці та їх особливості.
Вік школярів | Психологічні вікові особливості |
Молодший шкільний вік (6-11 років) | Соціальна ситуація розвитку: спільна з однолітками навчальна діяльність (обов’язкова, регламентована спільна діяльність). Провідна діяльність: навчальна діяльність. Психологічні новоутворення стабільних періодів: виникнення внутрішнього плану дій, закріплення довільності, стійких форм поведінки і діяльності (звички, навички). Розвиток нового пізнавального ставлення до дійсності. Формування позицій школяра, розвиток суспільної спрямованості. |
Підлітковий вік (11-14 років) | Соціальна ситуація розвитку: домінуючими стають соціальні мотиви навчання та спілкування з однолітками. Провідна діяльність: інтимно-особистісне спілкування в процесі суспільно-корисної діяльності та навчання. Психологічні новоутворення стабільних періодів: почуття дорослості, прагнення до самостійності. Критичність мислення, схильність до рефлексії, формування самоаналізу. Прагнення до спілкування, оцінка товариських та дружніх стосунків як особистих досягнень, інтерес до протилежної статі. |
Ранній юнацький вік (14-18 років) | Соціальна ситуація розвитку: стосунки з оточенням стають обумовлені змістом новоутворень: світогляду, морального і психічного самовизначення. Провідна діяльність: навчально-професійна діяльність (ціннісно-орієнтаційна). Психологічні новоутворення стабільних періодів: формування самосвідомості, самовизначення. Прагнення до самовиховання, самопізнання, самовдосконалення. Критичне ставлення до дорослих. Філософсько-романтичний вік. Психосексуальні орієнтації. Громадські права та обов’язки. |
Криза | Особливості |
Криза молодшого шкільного віку | У школі дитина вчиться працювати, готуючись до виконання майбутніх завдань. Залежно від атмосфери, що панує в школі, і прийнятих методів виховання в дитини розвивається смак до роботи або ж, навпаки, почуття неповноцінності якщо до використання засобів і можливостей, так і щодо власного статусу серед товаришів. Суперечність пов’язана з новими умовами провідної діяльності, узв’язку з переходом до навчання в середній школі, що вимагає активізації адаптаційних можливостей. |
Криза підліткового віку | Цю кризу переживають підлітки обох статей у пошуках засвоєння зразків поведінки, значущих для підлітка (ідентифікація). Цей процес передбачає об'єднання минулого досвіду підлітка, його потенційних можливостей і виборів, які він повинен зробити. Нездатність підлітка до ідентифікації може призвести до плутанини ролей, які підліток грає або гратиме в афективній, соціальній іпрофесійній сферах. Основне протиріччя: активне прагнення до самовизначення, здобутті ролі та значення в суспільстві дорослих при відсутності реальних можливостей ствердити себе серед інших. Симптоми кризи можуть проявлятися узниженні продуктивності навчальної діяльності, негативізмі, конфліктності поведінки, порушенні поведінки. Криза підліткового віку пов’язана з виникненням нового рівня самосвідомості, характерною рисою якого є потреба в самопізнанні, визнанні власної унікальності, що породжує прагнення до самоствердження. |
Криза юнацького віку | Пов'язана з пошуком близькості з коханою людиною. Відсутність такого досвіду призводить до ізоляції людини та її замикання всередині себе. Переживання молодих людей пов’язані з самовизначенням, пошуком свого місця всвіті дорослих. Суперечність між вимогами реального життя та власних уявлень (завищені очікування, недооцінка зовнішніх труднощів, необґрунтований оптимізмчи негативізм) є кризовим моментом в юності. Молода людина обирає між «Я-реальним» і «Я-ідеальним» на користь першого. Мрії юності поступаються активній діяльності молодої людини. Також характерною є криза ідентичності,пов’язана з сумнівами в тотожності самому собі, втраті власних орієнтирів. Успішним подоланням кризи є здобуття дорослої ідентичності. |
Особливості деяких режимних моментів для школярів
Режим роботи з комп'ютером для учнів | 1. Учні 2-5 класів повинні проводити за комп'ютером не більш ніж 15 хвилин на день. 2. Не більш ніж 15-20 хвилин на день дозволяється працювати на комп'ютері учням 6-7 класів. 3. Підлітки 8-9 класів можуть виконувати роботи на комп'ютері впродовж 20-25 хвилин. 4.Старші школярів першу годину занять можуть працювати 25-30 хвилин, у другу – 20 хвилин. |
Режим перегляду телевізора школярами | 1. Діти у віці 5-7 років можуть дивитися телевізор не більш ніж 1,5 години на день. 2. Не більш ніж 2 години на день (обов'язково з перервою) телевізор можуть дивитися учні у віці від 7 до 13 років. Під час перегляду необхідно виконувати такі правила: • телевізор можна дивитися тільки сидячи; • відстань від екрана – не менш ніж 3 метри, розмір екрана – 21 дюйм і більше. Чим більше екран, тим далі від нього повинна сидіти дитина; • тип телевізора (звичайний, «плаский» екран або плазмовий) на дозволений час перегляду не впливає. |
Особливості навчального дня учнів | 1. Незалежно від тривалості навчального тижня кількість уроків на день має бути не більш ніж п'ять у початковій школі й не більш ніж шість – в основній (тобто з 5-го по 9-й клас). 2. Обсяг домашніх завдань не повинен перевищувати половини того, чого вчать на заняттях у школі. 3. Пік працездатності школярів припадає на часовий інтервал з 10 до 12 години дня. 4. Тривалість короткої перерви – не менш ніж 10 хвилин, великої перерви (після 2-го або 3-го уроку) – 30 хвилин. |